Pomiar ciśnienia tętniczego krwi

tetniczenadcisnienieplucne.pl
[Głosów:1    Średnia:5/5]

Pomiar ciśnienia tętniczego krwi, to niezwykle istotne badanie, które powinno się wykonywać w punktach medycznych. Można oczywiście wykonać je samemu w domu, ale trzeba mieć pewność, iż nasz sprzęt jest naprawdę dokładny.

Właściwie tylko w niektórych przypadkach, pomiarów trzeba dokonywać regularnie i dość często. Profilaktyka nie wymaga, by robić to częściej niż co dwa lata przy optymalnych i prawidłowych wartościach.

W warunkach medycznych, do pomiaru lekarz czy pielęgniarka używają metody osłuchowej Korotkowa. Polega ona na założeniu na przedramię mankietu i odpowiedniego jego zapięcia, by nie był ani zbyt luźny, ani ciasny. Do zgięcia w łokciu przykłada się stetoskop. Przyrząd ten nosi nazwę sfigmomanometru. Mankiet zawiera komorę powietrzną oraz manometr. W zestawie jest także pompka, którą należy wpompować odpowiednią ilość powietrza. Powietrza powinna być taka ilość, która spowoduje, iż na tętnicy promieniowej dojdzie do zaniku tętna. Zwykle pompujemy więcej, aniżeli wartość skurczu oraz rozkurczu powinna mieć dana osoba. To ile zostało napompowane, widoczne jest w naczyniu połączonym z mankietem i pompką. Po zamknięciu tętnicy promieniowej, zostają wywołane wiry i wibracje, krew płynie bardzo szybko. Przez stetoskop słyszymy zgodne z akcją serca tony. Pierwszy pojawia się, gdy w mankiecie ciśnienie stanie się niższe od tego ile wynosi ciśnienie skurczowe. Ważny jest też moment zaniku tonów.

U osób mających problemy z nadciśnieniem wykonuje się też często dobowy monitoring. Podczas niego rejestruje się ciśnienie specjalnym aparatem, który przyczepiany jest do pasa pacjenta. Monitoring ma sporą użyteczność w diagnostyce oraz leczeniu nadciśnienia tętniczego krwi. Natomiast by rozpoznać niedociśnienie, pomiarów dokonuje się podczas nagłego wstawania z pozycji siedzącej.

Pomiar ciśnienia to metoda zwykle nieinwazyjna, ale w niektórych przypadkach, można mierzyć ciśnienie nakłuwając tętnicę. Metoda inwazyjna tzn. krwawa jest skuteczniejsza, choć rzadka. Właściwie żadna z metod pomiaru nie jest idealna. Różnice w wartościach pojawią się przy wykorzystaniu różnych aparatów, także na lewej i prawej ręce możemy uzyskać inny wynik.

Osoba, której mierzy się ciśnienie powinna być spokojna i siedzieć. Ręka, na której przedramieniu znajduje się mankiet powinna leżeć na stole.  Można mierzyć ciśnienie na nadgarstku. Badanie wykazuje ewentualne wahania w wartości skurczy i rozkurczy.

 

Zgodnie z profilaktyką, ważnym czynnikiem jest właściwe przestrzeganie diety bogatej w witaminy oraz zasobnej w chude i delikatne mięsa i ryby.

Lekarze zalecają rozmaite diety, ale podstawą właściwie każdej z nich są warzywa i owoce. Ponadto wskazane jest ograniczanie soli kuchennej, sodu, cukrów oraz produktów bogatych w cholesterol. Stwierdzono, iż osoby, które ograniczyły także czerwone mięsa i stosują oliwę z oliwek, żyją dłużej i rzadziej cierpią na udary mózgu. Zaleca się urozmaicanie diet lampką czerwonego wina, które to, podobnie jak żurawina, głóg, aronia czy miłorząb japoński, zawiera flawonoidy. Zalecane natomiast produkty pełnoziarniste takie jak ciemne pieczywo, kasze i ciemne makarony – zawierają korzystny dla organizmu błonnik. Uzupełnienie witaminy E, nastąpi po spożyciu orzechów włoskich.

Jednymi z najczęściej rekomendowanych diet dla nadciśnieniowców, są diety – DASH oraz Polymeal. Pierwsza z nich polecana jest zwłaszcza przez Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego i Polskie Forum Profilaktyki Chorób Układu Krążenia. Najważniejszymi jej zalecaniami jest spożywanie dużych ilości warzyw i owoców oraz ograniczanie tłuszczów. Natomiast druga z diet zakłada jedzenie 114 g ryb cztery razy w tygodniu a także codzienną konsumpcję 150 ml czerwonego wina, 68 g migdałów, 400 g owoców i warzyw oraz 100 g gorzkiej czekolady.

Nie powinno się przede wszystkim spożywać pokarmów tłustych typu pizza, serowe zapiekanki lub szynki z tłuszczykiem. Ponadto nasze jedzenie nie może być zbyt obficie (a najlepiej w ogóle) doprawiane solą kuchenną. Lepiej użyć ziół. Ponadto spożywajmy mięsa jasne (chuda wołowina, cielęcina, jagnięcina oraz wszelki drób poza gęsią) i ryb. Z diety warto wykluczyć ryby tłuste jak choćby halibuty, troć, makrela czy łosoś. Ograniczmy tłuszcze twarde oraz wszelkie rodzaje słodyczy. Dopuszcza się zasobną w kakao, gorzką czekoladę i niskotłuszczowe mleka, jogurty i białe sery. Należy zrezygnować także z napojów gazowanych oraz z mocnej, czarnej herbaty i napojów zawierających kofeinę jak kawa. Czasami dopuszcza się picie słabych kaw. Poza symboliczną lampką wina czerwonego, doradza się rezygnację z pozostałych alkoholi.

Doskonałym płynem jest niskosodowa woda mineralna. Do diet należy dołączyć wysiłek fizyczny, który w połączeniu ze zdrowym odżywianiem ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie oraz wartość ciśnienia tętniczego krwi.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 200 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*