Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

[Głosów:1    Średnia:5/5]

 

Okres oczekiwania na dziecko jest dla każdej kobiety wyjątkowym czasem. Wtedy młoda matka powinna kłaść bardzo duży nacisk na stan własnego zdrowia, dobre samopoczucie i odpowiednią kondycję. Można to osiągnąć poprzez gimnastykę. Nie ma znaczenia, czy kobieta już wcześniej ćwiczyła. Wykonywanie ćwiczeń ma na celu uchronienie kobiet przed wystąpieniem żylaków, wzmocnienie pojemności płuc, utrzymanie prawidłowego funkcjonowania nerek i przeciwdziałanie zaparciom. Ćwiczenia zwiększają również aktywność kręgosłupa oraz stawów biodrowych. Znacząco obniżają napięcie nerwowe, zmniejszając lęk przed porodem. Dowiedziono, że czasem prowadzą do rezygnacji matki z farmakologicznego znieczulenia. Kobieta w ciąży powinna pamiętać, że nigdy nie jest za późno i każdy moment będzie odpowiedni na rozpoczęcie ćwiczeń, które pomogą wzmocnić przed porodem miednicę i mięśnie: ud i brzucha. Łagodzą one dolegliwości podczas ciąży związane z obrzękami, problemami z układem pokarmowym, czy kłopoty z szybkim przyrostem masy ciała (zwiększenie masy ciała kobiety w ciąży do 20 kg mieści się w normach lecz jeśli jest to więcej należy się niezwłocznie zgłosić do lekarza ginekologa).

Odpowiednimi formami aktywności ruchowej dla kobiety w ciąży jest: nordic walking, pływanie, gimnastyka dla ciężarnych, aqua fitness, siłownia (lecz wcześniej należy poprosić instruktora o dopasowanie odpowiednich ćwiczeń), prenatalna joga i pilates.

Ćwiczenia powinny być rozpoczynane w pozycji stojącej, najwcześniej po około godzinie od posiłku, powinny być również podzielone na: rozgrzewkę, ćwiczenia zasadnicze a na koniec ćwiczenia relaksacyjne.

Pływanie i aqua fitness

Czyli najbezpieczniejsze formy aktywności fizycznej dla ciężarnej. Bardzo dużo korzyści mają ćwiczenia wykonywane w basenie na różnych głębokościach z dodatkowymi obciążeniami lub bez. Wszystko oczywiście musi się odbywać pod bacznym okiem wykwalifikowanej osoby. Pływanie i aqua fitness relaksuje, wzmacnia i rozluźnia mięśnie, zwiększając jednocześnie elastyczność ciała.

Nordic walking

Spacery z odpowiednimi kijkami lub bez, również są bardzo dobrą i zdrową formą aktywności, która należy do codziennej formy aktywności każdego człowieka. By trenować nordic walking, nie ma potrzeby korzystania z pomocy instruktorów lub klubów fitness, należy wyłącznie każdego dnia aktywnie pokonywać wyznaczoną przez siebie trasę, która czasowo powinna zajmować godzinę. Jednak należy jednak pamiętać by rozpoczynać od krótszych dystansów i z czasem je wydłużać, by nie nadwyrężać organizmu w którym już zachodzą ciągłe zmiany i buzują hormony. Ważne jest również posiadanie wygodnych sportowych butów. Nordic walking ma naprawę wiele zalet. Od wartości rekreacyjnych, usprawnienie organizmu i poprawienie kondycji.

Gimnastyka, prenatalna joga i pilates

Ze względu na brak dynamiki w tych ćwiczeniach są one w 100% bezpieczne dla przyszłych matek. Wolne ale precyzyjne ruchy poprawiają kondycję, rzeźbią mięśnie, zwiększają koordynację ruchową. Ćwiczenia te przynoszą znaczącą ulgę zmęczonym plecom czyli problemom z którymi borykają się praktycznie wszystkie kobiety w czasie ciąży. Zajęcia te są specjalne tworzone dla ciężarnych są delikatniejsze i mniej forsowne. Dzięki nim kobieta na nowo uczy się swojego ciała, miednica staje się bardziej elastyczna, dodatkowo kobieta uczy się kontroli nad oddechem i technik relaksacyjnych. By zapisać się na jedno z takich zajęć, należy przedstawić instruktorowi zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do ćwiczeń.

Siłownia

Siłownia to coś więcej niż intensywne ćwiczenia rozbudowujące mięśnie i zwiększające wydajność organizmu. Jednakże ta forma aktywności jest skierowana dla kobiet, które już wcześniej uczęszczały do siłowni. Miały z nią stałą styczność. Potrzebna jest opieka instruktora, który dobierze odpowiednie ćwiczenia.

Przeciwwskazania

Przed ćwiczeniami kobieta powinna zgłosić się do swojego lekarza ginekologa, ponieważ istnieje wiele przeciwwskazań do bycia aktywną podczas ciąży. Chodzi tutaj o ryzyko poronienia lub pogłębienia chorób, może się to objawiać podwyższeniem ciśnienia i cukru oraz delikatne krwawienia. Należy wystrzegać się sportów ekstremalnych, dynamicznych (aktywny fitness), forsujących (snowboard), narażających na zranienia ( sporty walki) czy upadki (jazda konna). Trzeba też pamiętać, że każda aktywność fizyczna wpływa na zdrowie ciężarnej. Jednakże jeśli kobieta wcześniej nie była aktywna fizycznie, nie uczęszczała na żadne ćwiczenia, nie biegała nie powinna nagle rozpoczynać, bez uprzedniego przygotowania się.

Jeśli lekarz zakazuje stałej aktywności fizycznej w postaci różnorakich ćwiczeń, widocznie ma on na to odpowiednie argumenty. Nie należy ćwiczyć przykładowo gdy: istnieje ryzyko poronienia, w czasie krwawień z dróg rodnych, cukrzycy, chorobach tarczycy, wysokiej temperatury ciała i w o ostrej niewydolności krążenia.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 200 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*